Har du förberett bilen inför vintern?

Har du förberett bilen inför vintern? Foto: Pixabay

Dags att rusta bilen för vintern

"Det gäller att anpassa bilen efter klimatet"

Motor.

Vintern har tagit grepp om landet och har du inte redan förberett bilen inför de kallare månaderna är det dags. Annars riskerar du att bli ståendes, i allra värsta fall med ett sönderfruset kylsystem, något som kan bli en kostsam affär.

Av
Andreas Lindegren

Vädret blir allt kallare och har du inte förberett bilen på vintern är det hög tid för att undvika att få problem och i värsta fall bli ståendes utefter en landsväg en kall vinterdag. Batteri, oljor, kylvätska, spolarvätska, däck och även bilens lackskydd bör kontrolleras för att bilen ska vara säker och klara av de kalla vintermånaderna med snö, sand och salt på vägarna.

– En frisk bil klarar av mer stryk, det gäller därför att anpassa bilen efter klimatet precis som vi gör med människokroppen, säger Andie Lahdo, vd på ABS Wheels.

Börja med att kontrollera både spolar- och kylvätska. Spolarvätskan ska vara anpassad för minusgrader, så även kylarvätskan som ska blandas med frostskyddsmedel som består av någon form av glykol. Vilken typ av glykol som passar just din bil står i instruktionsboken. Viktigt att känna till är att det inte går att avgöra på färgen vilken kylarvätska bilen har eftersom tillverkarna färgar glykolen olika. Koncentrerad vätska ska för bästa effekt och frysskydd blandas 50/50 med avjoniserat vatten, även kallat batterivatten. Vid högre koncentration försämras värmeupptagningsförmågan och blandar man i mindre försämras korrosionsskyddet och frysskyddet.

För att kontrollera vätskans fryspunkt behöver du en glykolmätare, en handhållen anordning som finns i olika prisklasser. Innan du köper en bör du dock kontrollera om det går att låna på en närliggande bensinstation, något många stationer brukar ha.

Du bör även kontrollera batteriets status, något du enklast gör med hjälp av en digital multimeter som kostar från runt 200 kronor.

– Det skadar aldrig att vara ute i god tid, har du fel kylarvätska kan bilen gå sönder och har du ett dåligt laddat bilbatteri kan du få stora problem en kylig morgon, säger Andie Lahdo.

Nästa steg är att kontrollera så att det finns tillräckligt med motorolja i bilen och att den är fräsch. Är oljan brun och det är geggigt under oljelocket är det ett varningstecken för att oljan blandats med vatten. Testa då först att köra en längre sträcka så att oljan blir riktigt varm, vilket kan leda till att vattnet kokar bort och oljan återfår den svarta färg som den ska ha. Fungerar inte det är det dags för ett oljebyte. Glöm inte att även kontrollera bromsvätska och servoolja så att de ligger på rätt nivå.

Vintern innebär även större påfrestningar på bilens lackskydd när grus, sand och salt används för att göra vägarna säkra. Att tvätta bilen på vintern är lika viktigt som på sommaren och med ett bra bilvax undviker du onödiga lackskador.

– Biloljan är som blodet för människan och ett bra bilvax är som ett solskydd för oss, har du anpassat bilen efter klimatet så lär du slippa problem, enklare förklaring finns inte.

Glöm inte att även kontrollera däcken under vintersäsongen så att de inte slits ojämnt och se till att du har rätt lufttryck.

Fakta

Viktiga kontroller:

  • Se till att du har glykol och spolarvätska som klarar av kylan. Kontrollera så att du använder rätt typ av glykol samt mät den blandade vätskans fryspunkt med en glykolmätare.
  • Kontroller batteriet med hjälp av en multimeter.
  • Kontrollera vaxskyddet för att inte få lackskador.
  • Byt till vinterdäck i god tid.
  • Kontrollera däckens slitage samt lufttryck under vintersäsongen.
  • Spraya silikonspray på tätningslister runt dörrarna så att de inte fryser fast.
  • Smörj låset med låsspray så att det inte fryser.
  • Använd motorvärmare för att undvika kallstarter.

Publicerad 24 November 2019 00:00