Tintin Jönsson på Städ & Trädgårdsakuten har fått synpunkter på sin företagslogga, då Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser den vara sexistisk.

Tintin Jönsson på Städ & Trädgårdsakuten har fått synpunkter på sin företagslogga, då Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser den vara sexistisk. Foto: Facebook

Städannons fälls för könsdiskriminering: "Ligger i betraktarens ögon"

Företagets logga väcker anstöt

KRISTIANSTAD.

En tecknad städannons fälls nu för könsdiskriminering av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Detta efter att en privatperson anmält företagets reklambild som marknadsfört företaget sedan starten 2009.

Bilden man använts i företagets annonser föreställer en kvinnlig städare klädd i "french maid klädsel", det vill säga en kort, svart klänning med korsettsnörning och en vit hätta på huvudet poserande på en räfsa med dammvippa i handen.

Nämnden anser att kvinnan, med sin "french maid klädsel" och pose, framställs som ett sexobjekt och anser därför att reklamen är könsdiskriminerande och fäller därför företagets annons.

–Det är tråkigt att det är en person som tycker såhär. Men vi har aldrig haft några avsikter med annonsen att den skulle anspela på något sexuellt. Det är i så fall andras fantasier som får den till det, säger Tintin Jönsson på Städ & Trädgårdsakuten.

Detta är också första gången som någon haft synpunkter på företagets logga och enligt Tintin Jönsson så hade den som ritade annonsen för många år sedan inte heller några sexuella anspelningar.

– Alla våra bilar och kläder har den här loggan så det är svårt att bara ta bort den så som det ser ut nu kommer vi att fortsätta använda oss av loggan i vår marknadsföring precis som vi gjort de senaste tio åren, säger Tintin Jönsson.

Publicerad 08 August 2019 00:00