Åhus eventstrand var den plats som drog in mest publik till sina event.

Åhus eventstrand var den plats som drog in mest publik till sina event. Foto: Daniel Modig

Lokala evenemang gav 213 miljoner

Fler besökare utifrån gynnar besöksnäring och handel

KRISTIANSTAD.

Upplevelseinstitutets senaste statistik visar att Kristianstads näringsliv drog in totalt 213 miljoner under fjolårets evenemang i kommunen.

Av
Paola Nordgren

Åhus Beachhandboll var det event som drog flest besökare till Kristianstad 2018 men även beachfotbollen, Agility VM och Melodifestivalen lockade mycket folk. Dessutom skapade eventen en skatteeffekt på 93 miljoner kronor till Kristianstad och omkringliggande kommuner. Skatteeffekten är beräknad, utifrån schablonmodeller, på den omsättning som skapas i form av försäljning, produktion av varor och de löner till arbetskraft som genereras i samband med eventen.

– Evenemang är en generator för tillväxt samtidigt som det skapar trivsel och stärker stoltheten bland invånarna. Rapporten bekräftar att vi i Kristianstad är på helt rätt väg när vi satsar på att attrahera fler, större och bättre evenemang till Kristianstad. säger Pernilla Blixt, näringslivschef vid Kristianstad kommun i ett pressmeddelande.

Enligt Pehr Palm, VD Event in Skåne,så är Kristianstad en förebild för andra kommuner som vill ligga i framkant och låta eventen vara en katalysator för destinationsutveckling, ökade skatteintäkter och attraktivitet.

Genom rapporten har man kunnat uppskatta de turismekonomiska effekterna som tillförs Kristianstadsregionen med anledning av de event som ägde rum under 2018 och har varit ett samarbete mellan Kristianstad kommun och Event in Skåne.

Publicerad 09 April 2019 08:52