Lina Taha driver sedan en månad tillbaka sin egen skönhetssalong samtidigt som hon sköter marknadsföringen på Facebookgruppen Honey & the bees.

Lina Taha driver sedan en månad tillbaka sin egen skönhetssalong samtidigt som hon sköter marknadsföringen på Facebookgruppen Honey & the bees. Foto: Paola Nordgren

Skapade Facebooks största tjejgrupp – nu startar hon salong som alla ska ha råd med

"Har vi valt att lägga oss så lågt det går utan att rucka på kvaliteten"

NÄSBY.

När Lina Taha startade tjejgruppen Honey & the bees på Facebook 2015 trodde hon aldrig att gruppen skulle växa till 140 000 medlemmar. Det är idag verklighet och gruppen är också en bidragande del till att hon sedan en månad tillbaka öppnat sin egen skönhetssalong Beauty by M&L tillsammans med sin man.

– När jag startade gruppen var mitt intresse för skönhet och hudvård inte så stort. Men i takt med att många diskuterade ämnet i gruppen och allt fler företag som höll på med skönhet ville marknadsföra sig i gruppen så har mitt eget intresse för området också växt. Och både jag och min man har det senaste halvåret utbildat oss inom en rad olika behandlingar, berättar Lina Taha som numera, förutom skapare av Honey & the bees och bloggare också kan titulera sig egen företagare.

Enligt Lina Taha har Facebookgruppen dock inte bara bidragit till positiva inslag för hennes del. Under 2017 fick hon ta emot näthat som gick så långt att hon slutligen polisanmälde händelserna.

– Ja, det var väldigt obehagligt och 2017 var inget roligt år. Jag tog de här påhoppen väldigt personligt. Och trots polisanmälan så ledde det ingenstans. Polisen återkopplade aldrig i ärendet och jag vet än idag inte om det är nerlagt eller inte. Jag hade fram tills dess också skött sidan som en hobby men lagt väldigt mycket tid på att hålla ihop gruppen. Så i slutet av 2017 bildade jag ett företag av gruppen och började ta betalt från företag som ville marknadsföra sig i gruppen, vilket också gjorde att jag kunde börja se allt arbete jag la ner som ett jobb. Och läget i gruppen lugnade ner sig.

Samtidigt ser Lina Taha tiden med gruppen som en lärorik tid och något som också gett henne en rad möjligheter att göra sin röst hörd, både genom sin blogg, Instagram och Snapchat.

– Jag märker nu när jag driver eget företag också att många av mina kunder följer mig på sociala medier och kommer och vill få behandlingar här vilket jag är otroligt glad för. Jag tycker att alla människor ska ha råd med skönhetsvård därför har vi valt att lägga oss så lågt det går utan att rucka på kvaliteten. Samtidigt har vi försökt hitta behandlingar som kanske inte är så vanliga i just Kristianstad för att kunna erbjuda kunderna något unikt och så att de ska slippa åka till de större städerna för att få en unik behandling. Vi samarbetar med en kunnig läkare som kommer hit en gång i månaden och utför botox och trådlyft.

Antalet behandlingar kommer att utökas efter hand och samtidigt jobbar Lina Taha också vidare med marknadsföring av andra företag i Facebookgruppen.

– Jag gillar inte att kalla mig själv influenser men det är väl det man är när man jobbar med sociala medier. Samtidigt vet jag att ett sådant jobb inte varar för evigt. Men jag har insett att jag trivs att vara min egen och att driva min egen verksamhet. Och förhoppningen är att jag ska kunna starta upp nya salonger eller kanske en restaurang i framtiden. Det är faktiskt en dröm jag alltid haft, säger Lina Taha.

Publicerad 17 March 2019 00:00