Just nu testas en virtuell köttmästare på City Gross. Slår testet väl ut så kommer flera butiker att få ta del av tjänsten.

Just nu testas en virtuell köttmästare på City Gross. Slår testet väl ut så kommer flera butiker att få ta del av tjänsten. Foto: Emelie Otterbeck

City Gross planerar att ta in virtuella köttmästare

Kedjan blir då först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd

KRISTIANSTAD.

Butikskedjan City Gross blir först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell köttmästare i butiken. Den nyanställda köttmästaren ska i framtiden kunna hjälpa kunderna med information om sortiment, förpackningar och service.

Just nu testas den virtuella köttmästaren för att så småningom kunna flytta ut i butikerna. Kedjan blir då först i den svenska dagligvaruhandeln med att använda en virtuell värd.

– Vi har marknadens mest omfattande köttkoncept och då måste vi också våga kommunicera annorlunda. Förra året införde vi nya förpackningar och det blev tydligt att vi behöver nya verktyg för att få fler att inse fördelarna med förändringen, säger Christian Callert, kommunikationschef på Bergendahls Food som driver City Gross.

Enligt Christian Callert vill man med det nya konceptet testa fler sätt att nå ut till kunderna, och den virtuella köttmästaren ser man som ett komplement till de ”verkliga köttmästarna” som finns i varje butikerna.

Inför framtiden är kedjan öppen för att testa fler virtuella värdar i andra sammanhang.

– Vi börjar testa detta och om det fungerar väl vill vi nyttja tekniken på andra avdelningar med annan information. Nu ska det bli intressant att se hur den virtuella värden mottas och slår det väl ut är det inte omöjligt att vi utökar med till exempel virtuella grönmästare.

Publicerad 08 February 2019 00:00