Positiva röster om ungdomsmottagning via nätet

KRISTIANSTAD/HÄSSLEHOLM.

Videobesök som ett komplement till fysiska besök på ungdomsmottagningarna i Hässleholm, Kristianstad och övriga Skåne har visat sig vara en succé och tjänsten som funnits i snart fyra månader har den här tiden varit både uppskattad och välanvänd. Sedan testperioden startade har man tagit emot över 500 samtal.

Region Skånes digitala ungdomsmottagning startade i början av september och syftet var att öka tillgängligheten hos de tjänster som ungdomsmottagningen erbjuder, som barnmorska , sjuksköterska och kurator. De digitala besöken erbjuder samma tjänster som vid ett besök förutom fysiska undersökningar och provtagningar. Tjänsten som blivit en succé har också ökat för varje vecka och enligt Maria Nyman, ordförande i sjukvårdsnämnden Kryh så siktar man nu på att att utöka med ännu fler digitala lösningar som komplement till vården under 2018.

Totalt har man fram till i början av januari tagit emot 500 samtal varav 393 unika patienter.

– Ja, några personer har återkommit och då är det främst de som har kontakt med en kurator via ungdomsmottagningen, berättar Elisabeth Liljerehn, verksamhetsutvecklare, ungdomsmottagningarna i Skåne.

Man har märkt att många av de som kontaktar ungdomsmottagningarna på olika håll ofta söker för rådgivning eller stödsamtal. Dessa samtal går bra att ta via nätet, vilket gör att det också frigörs tid på mottagningarna för de som behöver komma till där. Samtidigt kan också de ungdomar som bor långt ifrån en mottagning få samma stöd och hjälp som de som bor nära.

Och man märker att ungdomar från centrala Kristianstad och Hässleholm ligger högt i samtalsstatistiken men de flesta som ringer bor i ytterområdena, där det saknas en mottagning.

– Ja, vi se att vi har många samtal från Åhus, Tollarp och Bromölla men också från Vinslöv, Perstorp och Vittsjö. Och de vi pratar med är alla positiva till en kontakt via nätet. Det är nästan så att vi är lite överraskade själva hur väl tjänsten tagits emot. Samtidigt är det såhär dagens ungdomar är vana vid att ta kontakt, så det är inget nytt för dem, vilket säkert spelar in en hel del.

Tanken var från början en testperiod på tre månader, denna har man nu utökat till totalt nio månader.

–Vi visste inte var vi skulle hamna när vi inledde projektet men efter denna responsen så hoppas vi att detta kan bli en mer permanent tjänst även efter provperioden, säger Elisabeth Liljerehn.

Publicerad 27 January 2018 00:00

Lokaltidningen Kristianstads nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag