Många resenärer är nöjda med färdtjänsten och sjuktransporterna i Skåne. Det visar en färsk undersökning.

Många resenärer är nöjda med färdtjänsten och sjuktransporterna i Skåne. Det visar en färsk undersökning. Foto: Mostphotos

Nio av tio skånska resenärer nöjda med sin färdtjänst

Skånetrafiken: "Mycket glädjande siffror"

SKÅNE. Varje år genomför Skånetrafiken 1,5 miljoner sjuk- eller färdtjänstresor. Enligt en ny undersökning är nio av tio är nöjda med serviceresorna.

Av
Andreas Holm

– Vi ligger väl i nivå med genomsnittet, men vi jobbar med ständiga förbättringar och tittar bland annat på andra regioners lösningar för att utveckla Skånetrafikens serviceresor ytterligare, säger Titti Unosdotter, chef serviceresor på Skånetrafiken, i ett pressmeddelande.

52 000 personer har besvarat Svensk kollektivtrafiks kundundersökning där det visar sig att nio av tio resenärer är nöjda med sin färdtjänst eller sjukresa. 92 procent av Skånetrafikens resenärer är nöjda med bemötandet och anser att punktligheten för sin resa är hela 91 procent. 72 procent svarar att de får sitt ärende handlagt i beställningscentralen inom tio minuter. En rejäl förbättring från september förra året då samma siffra låg på endast 16 procent.

– Det är mycket glädjande siffror men det finns alltid förbättringar att göra. Nu jobbar vi vidare med att få ner svarstiderna ytterligare. Att jämföra med när vi startade i somras har vi nu egna underlag att utgå ifrån för beställningsbehovet, vilket gör det lättare att bemanna utifrån på dagar och tider då våra kunder ringer mer men även behovet av fordon. Vi jobbar också med att vidareutveckla möjligheterna till olika sätt att boka via digitala hjälpmedel. På så sätt får våra kunder större möjlighet att vara mer delaktighet i sin resa, säger Titti Unosdotter.

Publicerad 19 February 2019 06:00